Dubaj zdecydowanie nie jest miastem dla ludzi. W świecie, w którym coraz częściej mówi się o przystosowaniu miast dla ludzi, o odejściu od tworzenia urbanistyki podporządkowanej wyłącznie samochodom, Dubaj cały czas pozostaje wierny kultowi maszyny. Podczas gdy w Polsce coraz częściej mówi się o rewitalizacji przestrzeni publicznych, tworzeniu miejsc spotkań, Dubaj uznaje chodniki piesze wręcz za zbędne i niepotrzebne. Wynika to z trzech głównych powodów. Po pierwsze: temperatura powietrza jest nie do wytrzymania (czerwiec: w ciągu dnia 46 stopni, około północy spada do 37 stopni). Wiejący wiatr ma temperaturę powietrza z suszarki, więc na chłodny podmuch wiatru nie ma co liczyć. Bez klimatyzacji ani rusz. Po drugie: dobrze rozwinięty transport publiczny (metro, autobusy, taksówki) daje możliwość szybkiego i dość taniego transportu. Po trzecie: ogromne odległości! Tak więc spacerując po nowej części Dubaju nie spotka się zbyt wielu ludzi, co innego w metrze, czy w centrach handlowych.
Stacja metra - wszystkie stacje na powierzchni wyglądają identycznie (oczywiście wewnątrz całe klimatyzowane - drzwi peronu otwierają się jednocześnie z drzwiami metra) |
Dubaj jest obecnie jednym wielkim placem budowy. Powstają coraz nowsze i wyższe budynki. Każdy jest inny i niepowtarzalny.
1) Dubai Marina-z najwyższym budynkiem mieszkalnym na świecie
2) Najwyższy spiralny budynek na świecie - CayanTower
3) Chrysler Building NY? Nie, to Al Kazim Towers w Dubaju
|
Dwie rozpoznawalne na całym świecie perełki architektury:
BURJ AL ARAB:
Uznawany za jedyny 7-gwiazdkowy hotel na świecie. Najbardziej luksusowy i jeden z najwyższych hoteli świata. Jest to architektura zdecydowanie niezwykła. Hotel ma kształt żagla, został zbudowany na sztucznej wyspie. Konstrukcja wykonana głównie ze stali i betonu. Część obiektu od strony lądu została wykonana z podwójnego teflonu pokrytego włóknem szklanym (powłoka widoczna zarówno od strony zewnętrznej jak i wewnętrznej obiektu). Pomimo dość znacznych gabarytów budynku, użyte materiały oraz sama forma nadają bryle niezwykłej lekkości. Wyraz zewnętrzny obiektu nie do końca pasuje do wyrazu wewnętrznego. Lekka, minimalistyczna, nowoczesna konstrukcja zewnętrzna nie współgra ze złotymi detalami i przepychem wnętrza.We wnętrzu znajduje się atrium o wysokości równej wysokości całego budynku (niesamowite wrażenie). Co ciekawe, architektowi udało się przemycić w formie budynku znak chrześcijański na islamską ziemię. Od strony wody, widoczny jest krzyż, którego ramiona stanowi nadwieszona na konstrukcji przeszklona restauracja.
BURJ KHALIFA
Najwyższy obiekt budowlany na świecie. Posiada 163 piętra. Taras widokowy (otwarty) znajduje się na 124 piętrze. Co ciekawe, dojazd na 124 piętro zajmuje dokładnie 60 sekund! Przy dobrej pogodzie obiekt ten widoczny jest właściwie z każdej części Dubaju. Znajdują się tu zarówno apartamenty mieszkalne, pomieszczenia biurowe, a na najniższych kondygnacjach został usytuowany hotel. Obiekt wykonany głównie ze stali i ze szkła, nocą przepięknie oświetlony.
Burj Khalifa nocą. Budynek mieni się tysiącami migających lampek. Najbardziej oświetlony obiekt w całym Dubaju |
Burj Khalifa z bliska - widok ze 124 piętra |
Widok ze 124 piętra - widoczny cień obiektu |
The World Islands widoczne w oddali z Burj Khalifa |
Dubaj słynie również z ogromnych centrów handlowych, m.in. The Dubai Mall (z ogromnym akwarium) i Mall of Emirates. Czy w Dubaju można pojeździć na nartach? Oczywiście! Stok narciarski z trasami o długości 600 m znajduje się właśnie w Mall of Emirates. Panuje tam temperatura -2 st. Celsjusza. Stok jest codziennie rozmrażany i codziennie od nowa zamrażany. Jest to niezwykła rozrywka dla ludzi, którzy nigdy w swoim życiu nie widzieli śniegu. Istnieje możliwość wypożyczenia całego kombinezonu narciarskiego wraz z butami oraz nartami (uwaga: rękawiczki we własnym zakresie). Bardzo ciekawą atrakcją są niewątpliwie muzułmanki ubrane w swoje tradycyjne, całkowicie zakrywające, czarne stroje, na które zakładają kombinezony narciarskie (nawet dla samego tego obrazka warto się wybrać do Mall of Emirates).
Dubaj to jednak nie tylko wieżowce, nowoczesne środki transportu, hotele i szybkie samochody. Istnieje tu także stara część Dubaju, w której metro sprowadzone zostało pod ziemię, aby nie zakłócać odbioru "zabytkowego" starego miasta. W starym Dubaju można się w końcu poczuć jak w prawdziwym arabskim kraju, gdzie na każdym rogu sprzedają rolexy i iphony w "speszyl prajz for ju maj friend"
"Stary" Dubaj |
"Nowy" Dubaj |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz